קול הנגב – המכללה האקדמית ספיר

יוצאים בשאלה


מאת: שוהם, סטודנטית שנה ב'

אנשים שפועלים לעשות שינויים בזירה הציבורית מרגשים אותי, בייחוד אם העשייה שלהם היא למען מעורבות חברתית. אביבה דוד היא אחת מאותם אנשים נדירים שלוקחים את הקושי הפרטי והניסיון שלהם ומתעלים אותו לטובת הכלל.

ביום חמישי האחרון, יצרנו ביחד, סטודנטים משנה ב' וג' ב"רדיו קול הנגב", שעה של ספיישל "יוצאים בשאלה". עיקרה של התכנית עסקה במיזם "סיוע משפטי ליוצאים בשאלה בדיני משפחה" שמנהלת אביבה דוד. המיזם הוא פרי שיתוף פעולה בין עמותות "יוצאים לשינוי" ו"הלל" ואירוע ההשקה שלו התקיים ביום ראשון באותו השבוע.

פרוייקט סיוע משפטי ליוצאים בדיני משפחה

בספיישל נחשפנו לקשיים הרבים איתם מתמודדים גרושים וגרושות יוצאי המגזר החרדי, שנקרעים מילדיהם בעקבות החלטות בתי הדין. אחד הסיפורים המרתקים שייך לסימה לנקרי, שחשפה בפני תמר בראל והילה מגרלי את ההתמודדות שחוותה. היא סיפרה על מלחמתה בבית הדין הרבני עד שהצליחה לערער לבג"צ ולקבל את המשמורת על הילדה שלה בחזרה. היום היא רכזת אנוסים בעמותת "ובחרת" בניהולו של מאיר נאור, ומסייעת ליוצאי המגזר החרדי למצוא את מקומם בעולם החדש שנחשפו אליו.

נתנאל שמי, בטור אישי ששודר בספיישל, שיתף אותנו בתחושותיו לאחר שראה את סרטה של גלית גוטמן "לא בלי ילדיי". הסרט מציג את סיפורן של שלוש נשים יוצאות המגזר החרדי וההתמודדויות שהן חוות.

אנחנו מקווים שהעלאת המודעות הציבורית לנושא תצליח להשפיע על התנהלות עתידית. אין בכוונתנו להשחיר את הציבור החרדי, אלא להצביע על בעיה שצריך לפתור בעזרת שיח מושכל ולפי עקרונות הדמוקרטיה, בתקווה שיגיע היום בו נחייה בשלום ושלווה ללא הבדלי דת, גזע, מין ומגדר.

למרות מאמצים להשיג תגובה מבית הדין הרבני לפני השידור, הדבר לא צלח. תגובתם התקבלה רק ביום ראשון, 03.12.17 וזוהי לשונה: "שלום, קבלנו פנייתך. מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: ההחלטות בתיקים ניתנות על פי המלצות אנשי המקצוע וגורמי הרווחה ללא קשר להשקפת עולמם של מי מהצדדים".


single