קול הנגב – המכללה האקדמית ספיר

סרטי הרדיו


מאת: ד"ר נועם פיינהולץ

 

אם חשבתם שהסטודנטים ממסלול הרדיו במכללת ספיר חיים בסרט (אתם כנראה צודקים, אגב) הנה כמה סרטים שיכניסו אתכם לפרופורציות. לא מעט סרטים נעשו על עולם הרדיו אבל יש כמה שאתם פשוט חייבים לראות. הנה החמישייה הפותחת לא לפי סדר חשיבות…
בוקר טוב ויאטנם [1987] – GOOD MORNING VIETNAM
סיפורו של אדריאן קרונאוור הוא אולי הסיפור הרדיופוני הקולנועי הגדול מכולם. שדר הרדיו הצבאי האמריקני בזמן מלחמת ויאטנם שעובר על כל חוקי הצנזורה ופשוט משדר לחיילים את מה שהם באמת רוצים לשמוע. קרונאוור (בגילומו הבלתי נשכח של רובין ויליאמס) משתולל על המיקרופון, מאלתר בלי הפסקה, מצחיק עד דמעות אבל מצליח לרגש לא פחות. זה סרט שמזכיר שרדיו זה קודם כל משפחה וקהילה. אם אחרי הסרט לא תרצו לשדר כנראה שאין לכם לב.

פרטים אינטימיים [1997] – PRIVATE PARTS
סיפורו האמתי של האוורד סטרן, אחד משדרני הרדיו המצליחים והפרועים בעולם, בגילומו של… האוורד סטרן. סטרן משחק את עצמו באוטוביוגרפיה הזו אבל למרות שזה נשמע כמו מסמך תיעודי רציני תסמכו עליו שהסרט הולך רחוק מאוד עם החופש האמנותי שלו. אם אתם אנשים צנועים וחסודים ועירום מפריע לכם דלגו לסרט הבא. אם העדר פוליטיקלי קורקט לא מבהיל אתכם זה סרט מעולה על הכח של הרדיו לעזור לך לגלות מי אתה באמת.

רדיו רוק [2009] – THE BOAT THAT ROCKED
סרט כייפי, פרוע ומצחיק על תחנת רדיו פיראטית ששידרה בבריטניה בשנות השישים כשהממשלה אסרה לשדר רוק ופופ אמריקניים. הסרט מתרחש כמעט כולו על סירת השידור ומפגיש אותנו עם השדרנים שחיים רדיו מבוקר עד לילה. חוץ ממוסיקה מעולה יש כאן כמה רגעי שידור נפלאים של פיליפ סימור הופמן. חכו במיוחד לקטע בו הוא אומר לראשונה את המילה FUCK בתחנת שידור בריטית. ברדיו "קול הנגב" זה לא יקרה בקרוב.

רדיו חזק [1990] – PUMP UP THE VOLUME
מארק האנטר (כריסטיאן סלייטר) הוא נער בודד ולא מאוד מקובל שמגיע לתיכון חדש ולא באמת מוצא את עצמו. כשהוא מקים תחנת רדיו פיראטית במרתף של הבית, מפעיל את מעוות הקול, מדבר עם מאזינים צעירים, משמיע מוסיקה שההורים מפחדים ממנה ומאונן בשידור חי (כביכול. לכאורה) הוא זוכה לקהל עצום של נערים ונערות שרק מחכים למישהו שיבין אותם באמת. דור שלם של צעירים גדל על הסרט הזה אבל גם אם רק נולדתם כשהוא יצא שווה לנסות. זו תזכורת מעולה לכח של רדיו להמציא את עצמך מחדש. אם המוסיקה המתקתקה של שנות ה-60 מהסרט הקודם ברשימה לא עשתה לכם את זה כאן מחכה לכם פלייליסט אפל בהרבה.

שיחות לילה [1988] – TALK RADIO
זה הסרט הכי פחות מוכר ברשימה, אבל מדובר ביצירה מטלטלת של הבמאי אוליבר סטון שכולאת אותנו יחד עם שדר הרדיו הפרוע בארי צ'מפליין באולפן השידור לשעה וחצי עוצרת נשימה. הסרט מתרחש כמעט כולו באולפן השידור כאשר בארי מעלה על הקו מאזינים וחושף בפניהם את הרגעים האינטימיים ביותר של חייו. זה רדיו אישי, חשוף, מצלק וכזה שהולך על הקווים האדומים וחוצה אותם לא מעט. האם כל המאזינים יהיו סובלניים לשדר שאומר את כל האמת בפרצוף? תצפו ותגלו.
 

,

single