קול הנגב – המכללה האקדמית ספיר

התקופה הכחולה


בחמישי האחרון (05.12.19), בשעה שתיים לפנות בוקר שעון ישראל, חברת פנטון (Pantone) הכריזה על צבע השנה שלה לשנת 2020- כחול קלאסי, מספר 19-4052. אני כנראה היחידה מחבריי שנשארה ערה כדי לראות את ההכרזה, שלא לדבר על ספרה לאחור לאורך כל היום הקודם, ואני בטוחה שאתם שואלים את עצמכם- מה לעזאזל אכפת לי? אז אני פה כדי להסביר.

לוגו התחנה בכחול קלאסי

נתחיל בבסיס- חברת פנטון היא זו המספקת לכל העולם שפת צבע אחידה, שמשמשת את כל מי שאי פעם חשב על צבע בצורה מקצועית. האספרנטו של עולם העיצוב אם תרצו- דרך אחת אחידה לדבר בה, לפני שהתמוטט מגדל הבבל של הפיגמנטים. כשעיצבו את האריזה של החטיף שאתם אוכלים עכשיו, היא עוצבה על מסך מחשב, שפועל על צבעי RGB (אדום, ירוק, כחול), שהם תרכובת הצבעים האופטיים. אבל כשרצו להדפיס את האריזה, צריך לעבור לתרכובת פיזית של צבעים, הידועה בתור CMYK (טורכיז, מג'נטה, צהוב ושחור)- צבעים שלא נראים טוב על מסך. וכשחברת החטיפים רוצה להשתמש באותם הגוונים בדיוק, אבל בייצור מבד ולא הדפסה, היצרן צריך לדעת להתאים את החומרים- והוא לא יודע מה זה CMYK או RGB.

אז מה עושים? כאן נכנסת פנטון לתמונה. בכל שנה הם מעדכנים את ספריות הצבע שלהם עם יותר ויותר צבעים במניפה- מניפה שיותר מאוחר מתורגמת למגוון המדיות- ישנה מניפת בדים, מניפת פלסטיק, מניפת הדפסה וכו' וכו'. כך שאותו מעצב שעובד בצבעי RGB על המחשב שלו, יוכל לציין לחברת הבדים שהוא רוצה את הכחול שלו בגוון 19-4052, כי מניפת הבדים נמצאת לידו. ע"י דפדוף מהיר במניפה- יוכל כל אדם המחזיק אותה להבין איך אותו צבע טכני מתורגם למציאות.

אישה מחזיקה קלפי צבע
כחולים קודמים של פנטון. אמרתי שאני מכורה?

ועכשיו בואו נחזור להכרזה על צבע השנה. פנטון מכריזה בתחילת כל שנה לועזית על פלטות הצבעים שישלטו בכל עונה ועונה בשנה הקרובה, אחרי מחקר עם מאחורי הקלעים של תעשיות האופנה והעיצוב (שכבר עובדות כמה עונות קדימה- יעילים שם בחברות הגדולות), מצליבה את כל המידע, ומעבירה הלאה לאדם הפשוט את הטרנדים הבאים, בכל תחום עיצובי שהוא. כך מעצב שמקבל קמפיין לקיץ הקרוב ידע עם אילו צבעים לעבוד כדי להשתלב עם האווירה, או באלו לא להשתמש אם רוצים להתבלט. קצת לפני ההכרזה על צבעי העונות השונים, בתחילת דצמבר- מודיעים על צבע השנה, צבע אחד שיתמיד איתנו דרך כל שינויי הטרנדיים, ולא יושפע מחילופי העונות.

למרות שאנחנו תחנת רדיו, ואנחנו מוכשרים במיוחד במימד השמע- אנחנו לא מנותקים מהעולם האמיתי, ובו חוש הראייה הוא משמעותי במיוחד. ופנטון, הם אלו ששולטים בו. מאופנה, לקוסמטיקה, לרהיטים, למוצרים וכל דבר שבאמצע, כל מה שאתם עומדים לראות בשנה הקרובה, עומד להיות בצבע כחול קלאסי.

,

single