קול הנגב – המכללה האקדמית ספיר

יש לי חלום – יום מרטין לותר קינג


היום מציינים ברחבי ארצות הברית את יום מרטין לות'ר קינג, יום חג לאומי החוגג את חייו ומורשתו של מנהיג זכויות האזרח, הכומר והרטוריקן המופלא מרטין לות'ר קינג. השיר"Happy Birthday"  שנכתב ובוצע על ידי סטיבי וונדר אשר זכה במהלך ההיסטוריה לכינוי "שיר יום ההולדת השחור" נכתב כמחווה לדר' קינג וכחלק מהמאמץ לייעד את יום הולדתו של קינג לכדי חג לאומי.

בשנת 1968 נרצח קינג בזמן ששהה בממפיס אליה הגיע כדי להצטרף למחאת פועלי התברואה של העיר. נציג הקונגרס ג'ון קונירס הציג את ההצעה הראשונה להפיכת יום הולדתו של קינג לחג, ארבעה ימים בלבד לאחר רצח קינג בממפיס. אך לחג לקח 11 שנים עד שהגיע להצבעה בבית הנבחרים בשנת 1979. המשימה להפוך את יום הולדתו של מרטין לות'ר קינג לחג לא הייתה פשוטה עבור תומכי החג שנאלצו לדחוף קשה בקונגרס כדי ליצור את  החג הפדרלי הזה. במהלך ניסיונותיהם להפוך את יום הולדתו של קינג לחג הצליחו הפעילים לזכות בתמיכה של לא מעט אישים ידועים, ביניהם הנשיאים לשעבר ג'ימי קרטר ורונלד רייגן, טד קנדי ואפילו הליגה הלאומית לפוטבול בארצות הברית. דמות נוספת שהייתה פעילה מאוד במטרה להפוך את יום הולדתו של קינג ליום חג רשמי הוא לא אחר מאשר סטיבי וונדר.

הקשר של וונדר לקינג החל כאשר סטיבי וונדר שמע לראשונה על מרטין לות'ר קינג במהלך חרם האוטובוסים של מונטגומרי שהוביל יחד עם רוזה פארקס. בהמשך וונדר פגש את דר' קינג כשהיה בן 15 ואף לחץ לו את היד. כמו רבים גם סטיבי וונדר הזדעזע כאשר הוא שמע על הרצח של דר' קינג וגם הוא הצטרף למאבק. ב1981 לאחר שההצעה הגיעה לבית הנבחרים שחרר סטיבי וונדר את השיר "Happy Birthday" כדי לקדם את רעיון החג. השיר חשף בהרחבה את המאבק להפיכת יום הולדתו של קינג ליום חג רשמי ובעקבותיו התמיכה הציבורית במאבק עלתה. למרות השם העליז של השיר וונדר מבטא בו ביקורת חריפה על כך שאדם כמו קינג לא מקבל הוקרה על מעשיו. וונדר לא הסתפק רק בשיר אלא גם דאג לשלוח עצומה לבית הלבן בה חתמו 6 מיליון אנשים ואף ארגן צעדה לעבר וושינגטון שכללה כ- 500,000 איש. ביחד עם אלמנתו של קינג קורטה סקוט קינג ערך וונדר סבב סיורי תמיכה בארצות הברית במשך ארבעה חודשים. מי שהיה אמור להיות השותף של סטיבי וונדר לסיור התמיכה הזה היה בוב מארלי אך אמן הרגאיי נפטר ממחלת הסרטן טרם הסיור ולא הספיק לקחת חלק.

החג נחגג לראשונה בינואר 20 1986 ולכבודו נערך קונצרט כאשר וונדר הוצג כאמן הראשי. גולת הכותרת של המופע הייתה כאשר וונדר הוביל שירה משותפת ענקית של קהל השר את השיר "Happy Birthday" בעודם צוהלים ומנופפים במקלות זוהרים.

מאז ועד היום יום מרטין לותר קינג נחגג ביום שני השלישי של חודש ינואר והוא אחד משלושת החגים הפדרליים המוקדשים לאדם יחיד. (הימים הנוספים הם יום קולומבוס ויום הולדתו של ג'ורג' וושינגטון שלימים הפך להיות יום הנשיאים). בנוגע לסטיבי וונדר הוא המשיך לשיר את הגרסה שלו לשיר היום הולדת שאומץ גם כהמנון זכויות אדם ואזרח וחגיגת תקווה לקהילה השחורה בפרט ולכלל אזרחי ארצות הברית. אז מהיום כשאתם מאזינים לשיר "Happy Birthday" תדעו שלא מדובר בעוד שיר יומולדת אלא בפיסת היסטוריה שבמובן מסוים הצליחה להמשיך את המורשת שהנחיל קינג והיוותה עוד צעד קטן לאותו שינוי שלו ייחל.


single