קול הנגב – המכללה האקדמית ספיר

מה אפשר ללמוד מהמוזיקה על מחאה וגזענות?


מוזיקה היא אמנות. יש לה יכולת מדהימה לרפא, אך גם להביע מחאה. שירים עזרו למחות נגד גזענות במשך עשרות שנים. למרבה הצער, כפי שהוכיחה התקופה האחרונה, מרבית השירים האלה רלוונטיים גם היום.

ב-21 במרץ מצוין יום המאבק הבינלאומי נגד הגזענות. מדובר על עוד אחד מאותם הימים שלעיתים נדמה לנו שבכלל לא צריך לציין, כי כולנו (גלגלול עיניים) יודעים שגזענות היא מחלה נוראית.
בימים האחרונים אנחנו שומעים על גל פשעי שנאה נגד אסייתיים ונראה כי המגמה הגזענית הזו לא פוסחת כמעט על אף מקום, כאשר בתי עסק מסרבים לשרת לקוחות אסייתיים ואסייתיים רבים סופגים עלבונות ותקיפות אלימות באוניברסיטאות ובמרחבים הציבוריים.

לכבוד המאורע, אספתי 10 שירים שהפכו להמנוני מחאה ומבטאים את המאבק המתמשך והאקטיביסטי של העמידה כנגד הגזענות. חשוב שכולנו נכיר בחשיבותה של מוזיקה בכל מה שנוגע לחופש, מחאה, הישרדות וחגיגת החיים, למרות הקושי היומיומי.
חלק מהשירים נכתבו לפני מספר עשורים ואחרים יצאו בשנים האחרונות. ועדיין, כולם עדיין מאוד רלוונטיים חשובים, כי המאבק לא תם, ולפי איך שנראים הדברים מחכה לנו דרך ארוכה.

  1. Beyoncé ft. Kendrick Lamar, “Freedom” (2016)

    בשבוע שעבר ביונסה עשתה היסטוריה, והפכה לאמנית עם הכי הרבה זכיות בטקס הגראמי. בטקס, שנערך כבר בפעם ה- 63, קטפה המלכה פרסים על שירים כמו "Brown Skin Girl" ו- Black Parade"" , שירים המסמלים את סמל העצמה השחורה שמזוהה עם ביונסה בשנים האחרונות. שיר נוסף שמבטא את האג'נדה שאימצה הוא .“Freedom” בשיר ביונסה קוראת לחופש מדיכוי ומחלות חברתיות כמו גזענות, וקוראת להתמדה וסולידריות. לטובת השיר ביונסה גייסה את נביא ההיפ הופ של ימינו, קנדריק לאמאר, וביחד יצרו שיר העצמה לקהילה האפרו אמריקאית.

  2. Childish Gambino, “This is America” (2018)

    דונאלד גלובר aka Childish Gambino(תבחרו אתם איך לקרוא לו) הוא אחד האמנים המוכשרים בהוליווד, והוא קיבל על כך לא מעט פרסים, בין היתר בשל היותו היוצר והכוכב של הסדרה המעולה "אטלנטה". השיר "This is America"של גלובר נוגע בסוגיות כמו אלימות הנשק בארצות הברית, לצד נושאים חברתיים כמו גזענות ואפליה. השיר זכה בקטגוריות ״הקלטת השנה״ ו״שיר השנה״ בטקס הגראמי בשנה בה יצא והפך את גלובר לאמן ההיפ הופ הראשון ושיר הראפ שזוכה בקטגוריות אלו. ב2018, ובציון 70 שנה להכרזה בדבר זכויות האדם של האו"ם, האגודה לזכויות האזרח בישראל הפיקה גרסה ישראלית לשיר עם הרכב ההיפ הופ "ברינקס" והזמר אמיר אבו. השיר כמובן נקרא, איך לא, "This is Israel".

     

  3. The Beatles, "Blackbird" (1968)

    ב- 1968 יצא האלבום הכפול “The Beatles”, שמכונה גם ״האלבום הלבן". בין השירים באלבום ניתן למצוא את "Blackbird" , שנכתב על ידי פול מקרטני. מקרטני סיפר כי את ההשראה לשיר קיבל מציוצים של ציפור שחורה שראה בזמן טיול בהודו. בראיונות מאוחרים הוא נתן הסברים אלטרנטיביים לכתיבת השיר, והסביר שנכתב על היחסים הגזעניים בארצות הברית של 1960. לדבריו, ניתן לפרש את צמד המילים ציפור שחורה כילדה שחורה בהשראת האירועים של אותה שנה.

  4. Bob Dylan, “Death of Emmett Till” (1962)

    ב- 28 אוגוסט 1955 אמת' תיל נער, אפרו אמריקני בן 14, נרצח על ידי שני גברים לבנים. הסיבה לרצח, על פי הדיווחים, היא כיוון שפלרטט עם נערה לבנה. השיר נכתב בתחילת הקריירה של דילן והוא מספר בצורה מילולית את סיפורו של תיל. הרוצחים של תיל זוכו מאשמה, ואם זה לא מספיק, התפארו לאחר המשפט במה שעשו, מה שעורר התפרצות של מחאות זכויות אזרח וצעדה של מרטין לות'ר קינג ורוזה פארקס.

  5. Michael Jackson, "Black or White" (1991)

    השיר נכתב והופק על ידי מייקל ג'קסון וביל בוטרל (שעבד עם ג׳קסון על האלבום המופתי Bad"") ומהר מאוד הפך להיות הלהיט של 1991. השיר מבטא סולידריות גזעית וקריאה לשוויון מתוך ההבנה הפשוטה שכולנו פשוט אותו הדבר. במקור, שחרר ג'קסון סרטון בן 11 דקות, אך ארבע הדקות האחרונות שכללו נגיעות באזור המפשעה, ניפוץ חלונות והשמדת מכונית עם כיתובים גזעניים, נחתכו מאוחר יותר.

  6. Paul McCartney and Stevie Wonder, "Ebony and Ivory" (1982)

    פול מקרטני כתב את השיר על היחס שבין הקלידים השחורים (Ebony) והלבנים (Ivory) בפסנתר וניסה לבטא שאיפה להרמוניה ואינטגרציה גזעית. כדי להמחיש את המסר, מקרטני חבר לסטיבי וונדר, פסנתרן מוכשר בעצמו. למרות השמות הגדולים השיר זכה ללעג מצד המבקרים שראו את השיר כפשטני מידי. בואו נגיד שגם ב- 2021 המסר הפשטני הזה הוא לא כזה פשוט.

  7. Neil Young, “Southern Man” (1970)

    ניל יאנג מספר בשיר של אדם לבן שמתייחס בצורה רעה לעבדים שלו. בשירו שואל יאנג מתי הדרום יתקן את העוולות שנעשו בגלל העבדות ואת ההון שנבנה  על גבי העבדים. ב- 2019 ניל שחרר גרסה מחודשת של השיר, ובגרסה החדשה הוא פונה לשינוי לא רק אצל החברה הלבנה אלא כלל החברה בארצות הברית.

  8. David Bowie, "Black Tie White Noise"(1993)

    ב- 1992 דיוויד בואי עבר עם אשתו, אימאן, ללוס אנג'לס. באותה שנה גם החלו המהומות על מקרה רודני קינג (גבר אפרו אמריקני שהוכה ונעצר בברוטליות על ידי שוטרים לבנים). כמו במקרים רבים של אלימות משטרתית נגד שחורים, גם במקרה של קינג השוטרים זוכו והחלטת המשפט הובילה למהומות חסרות תקדים ונמשכו שישה ימים. בעקבות מקרים אלו כתב בואי את "Black Tie White Noise" שעוסק בחוויה השחורה כאינדיבידואליסטית ולא כחלק מהקהילה הלבנה.

  9. Public Enemy, "Fight the Power"(1986)

    בקיץ 1989 הרכב ההיפ הופ ""Public Enemy שחרר את השיר ""Fight the Power ביחד עם חברת התקליטים "Motown Records". השיר נכתב כשיר הנושא לסרט "עשה את הדבר הנכון" של הבמאי ספייק לי. "Fight the Power" משלב בתוכו רפרנסים לתרבות השחורה, כולל הצהרות של התנועה    לזכויות האזרח, שירי כנסייה וגם כמובן את המוזיקה של ג'יימס בראון.

  10. Nina Simone, "Mississippi Goddam"(1964)

    נינה סימון הגדירה את השיר הזה כשיר זכויות האזרח הראשון שלה, אשר יצא כחלק מהאלבום"Nina Simone in Concert" ב- 1964. האלבום כולו מעיד על התפנית הפוליטית של סימון. השיר הספציפי נכתב בעקבות הרצח של אמת' תיל, מדגר אברס והפיגוע בכנסייה הבפטיסטית ברמינגהם שבאלבמה (שבו נרצחו ארבעה ילדים שחורים בפעולת טרור לבנה). נינה סימון קוראת בשיר לשוויון עבור אחיה ואחיותיה וכל מי שנראה כמוה.

,

single