קול הנגב – המכללה האקדמית ספיר

Viva La Vida a La Reina Selena


בשנים האחרונות המוזיקה לטינית פורחת. אנחנו שומעים אותה בכל מסיבה, רואים אלמנטים שלה בכל קליפ, ואם בעבר היא הייתה סגורה ומכונסת בקהילות שלה, הרי שהיום מדובר בתופעה מוזיקלית שחוצה תרבויות ויבשות. הרבה לפני ג'יי באלווין, שאקירה, בקי ג'י ומאלומה הייתה זמרת אחת ששלטה. היא זו שפרצה את המחסומים והובילה את הדרך לבאים אחריה. 

זוכרים איך בשנה שעברה במופע המחצית של הסופרבול ג'ניפר לופז ושאקירה גנבו את ההצגה וזכו לתגובות נלהבות על מופע המחצית שלהן? 

אם במקרה אתם לא מכירים, כדאי מאוד להיכנס ולראות. מדובר ב15 דקות של חגיגה נשית לטינית מלאת גאווה ועוצמה. הבחירה בשתיים האלו לא הייתה מקרית. הסופרבול באותה השנה נערך במיאמי, שבה יש אוכלוסייה גדולה דוברת ספרדית. מעבר לכך, העיר דואגת לשמור על קשרים כלכליים עם אמריקה הלטינית. 

לאורך המופע השתיים שרו בספרדית, קראו קריאות לקהילה הלטינית ולופז אף הופיעה עם פרווה (סינטטית) שעליה מודפס דגל פוארטו ריקו. הביקורות היללו את ההופעה וסיכמו כי מדובר באחד מהמופעים המרהיבים שנראו בשנים האחרונות בסופרבול. 

 

בזמן שכולם התרגשו מג'יי לו והבת שלה, ולא יכלו להוריד את העיניים מצעדי הריקוד של שאקירה, אני חשבתי על אישה לטינית אחרת, שבמובן מסוים גרמה לרגע הזה לקרות.
אותה אישה היוותה השראה עבור שתי הכוכבות, ואם תחזיקו מעמד אני אראה לכם שהיא סגרה מעגל עם ג'יי לו ושאקירה. לאישה הזאת קוראים סלינה קווינטנייה. 

עוד כשהייתה בת 10 סלינה סומנה כהבטחה וכמי שעתידה להיות כוכבת גדולה. אביה, אברהם, הקים להקה עם ילדיו וסלינה הייתה הזמרת הראשית. אמנם אלבום הבכורה “Selena y Los Dinos” יצא ב1984, אבל הפריצה הגיעה רק חמש שנים לאחר מכן.
בשנת 1989, בטקס פרסי הטחאנו (מוזיקה לטינית מקסיקנית) הופיעה סלינה ומשכה את תשומת ליבם של נציגי חברת EMI לטין רקורדס וחברת סוני מיוזיק. השניים כינו אותה גלוריה אסטפן הבאה ונלחמו עבור הזכות להחתים אותה. נציגי סוני מיוזיק אף הציעו לשלם לה תשלום כפול אם תחתום אצלם אך לבסוף סלינה חתמה אצל חברת EMI וכבר באותה השנה הוציאה את אלבום הבכורה שנשא את שמה הפרטי "Selena". בשלב הזה היה ברור כי כעת היא משוחררת מלהקת הבית שלה.

סלינה כבשה את המוזיקה הלטינית וזכתה לתהילה בשנות ה90. היא הפכה לאחת הכוכבות הגדולות בז'אנר מוזיקת הטחאנו, ז'אנר שלפניה נשלט על ידי גברים. במהלך הקריירה קיבלה את הכינוי "טחאנו מדונה" (מדונה הלטינית) ונחשבה לאמנית היחיד בתולדות הבילבורד 200 שכבשה את הפסגה עם אלבום לטיני. האלבום Dreaming of You כיכב בראש מצעד אלבומי הפופ הלטיניים במשך שלוש שנים רצופות.

הסיפור של סלינה הוא נדיר ומעורר השתאות. ועדיין, אולי לא לגמרי מובן למה הוחלט לדבר על זה בדיוק עכשיו. בשבוע שעבר, ב16 באפריל, הזמרת הייתה אמורה לחגוג יום הולדת 50. ב1995 חייה נקטעו באכזריות, כאשר נרצחה ע"י יולנדה סלדיבר, נשיאת מועדון המעריצים שלה, כשסלינה בת 24. סלדיבר הואשמה במעילה בכספי המועדון וקבעה להיפגש עם סלינה במוטל בכדי ללבן את העניינים, אך ברגע בו סלינה הפנתה את גבה ירתה בה סלדיבר. לאחר ניסיונות ההחייאה נקבע מותה של מאובדן דם ודום לב. 

את הסיפור הטרגי הזה, על אישה צעירה שנמצאת בפיק הקריירה שלה ונרצחת באכזריות אף תסריטאי לא היה יכול לכתוב. ובכל זאת, שנתיים אחרי הרצח הטרגי הופקה ביוגרפיה מצולמת על הסיפור של סלינה. בסרט הופיעה זמרת אנונימית ומהרגע שהסרט יצא היא זכתה להצלחה מטורפת. יכול להיות ששמעתם עליה- ג'ניפר לופז (הבטחתי סגירת מעגל, לא?).

גם 26 שנה לאחר המוות הטרגי, המורשת שלה מחזיקה מעמד ובכל שנה שחולפת המוזיקה שלה ממשיכה להדהד. בשנה האחרונה "Netflix" יצרו סדרה אשר עוקבת אחר עלייתה ונפילתה של הכוכבת. בנוסף חברת הקוסמטיקה "MAC" השיקה קולקציית איפור בהשראתה. מרגע השקת הקולקציה כל המוצרים נמכרו בתוך דקה אחת בלבד. ואם זה לא מספיק, רשת "Target" האמריקאית יצרה קולקציית חולצות טי בסגנון אנדי וורהול בהשראתה, וכן, גם הקולקציה הזאת נחטפה מהחנויות. 

בטח עולה לכם השאלה בראש 'מה יש בכוכבת הזו, שגם לאחר 26 שנה מצליחה לשמור על קהל מעריצים נאמן ששומר על שמה בקנאות ומפיץ את שיריה?' ובכן, סלינה הייתה הרבה יותר מסתם זמרת. היא הייתה החלום בהתגלמותו. עבור הקהילה הלטינית בארצות הברית סלינה הייתה הקול שהם לא ידעו שהם צריכים. בעידן שבו לטינים היו נרצחים כי הם חוצים את הגבול לארצות הברית או נתפסו ככאלה המהווים איום דמוגרפי, סלינה הייתה שם כדי להגיד (גם אם לא בקול) אנחנו כאן כדי להישאר. הנוכחות שלה והבחירה לשיר בספרדית, למרות היותה אמריקאית מלידה, הוכיחה שגם להם יש מקום, שיש דבר כזה תרבות לטינית ושהתרבות הזו היא חלק מהסיפור האמריקאי. 

סלינה הייתה זמרת מוכשרת וכריזמטית, אבל בשל היותה אישה חומה בארצות הברית של שנות ה90 היא גם הייתה אובייקט פוליטי. בתור לטינית היא זעקה כנגד מדיניות המהגרים ותבעה לנוכחותם במרחב. בתור אישה היא עמדה על זכותה להיות "סמל מין" וערערה את מודל היופי המקובל. סלינה היא סיפור הצלחה לטיני בתוך תרבות שניסתה למחוק אותה והיא עדות לכך שגם לקהילה הלטינית יש ירושה תרבותית.

שלא תטעו, סלינה לא השפיעה רק על הקהילה הלטינית. לא מעט מהזמרים שרובנו מעריצים גדלו עליה והעידו כי הכוכבת עוררה בהם השראה. בין הכוכבים ניתן למצוא את האחיות לבית משפחת נואלס ביונסה וסולאנג', ויטני יוסטון, שאקירה, פרנק אושן קייטי פרי והרשימה עוד ארוכה.

עד שנת 2018 סלינה נחשבה לאמן הלטיני הנמכר ביותר בכל הזמנים. ואז הגיעה שאקירה, ששברה את השיר הזה (כן, כן, אני טובה בלקיים הבטחות). אל תדאגו, האלבום שלה עדיין נשאר האלבום הלטיני הנמכר ביותר בכל הזמנים. 

אז זמרת מוכשרת, סמל מין, פעילה חברתית וגיבורת תרבות.

סלינה כנראה הולכת להישאר בתודעה לעוד הרבה שנים. היא אמנם מתה, אבל המורשת שלה ממשיכה לחיות או כמו שאומר ידידי הטוב ג'יי זי-

 “true kings (queens) don’t die, we multiply, peace”.

 

,

single