קול הנגב – המכללה האקדמית ספיר

השמיים הם הגבול

צילום: דוברות מכללת ספיר

כתב: רון טוביה

האלוף (במיל') עוזי דיין, התמלא השבוע בגאווה. הבייבי שלו, "כנס שדרות לחברה", אותו ייסד לפני כ-13 שנה אירח, כבכל שנה, מספר רב של פוליטיקאים ואנשי רוח אשר דאגו לספק הצהרות מעניינות בכנס שמתיימר לעסוק בבעיות החברתיות של מדינת ישראל ולתת קונטרה ל"כנס הרצליה" המפורסם. אך עם כל הרצון להפרדה בין פוליטיקה לחברה, הובן מהר מאוד כי במדינתנו הקטנטונת קשה להפריד בין השתיים.

 

עוזי דיין בנאום פתיחה
האלוף (במיל') עוזי דיין בנאום פתיחה. צילום: דוברות מכללת ספיר

את המושב המרכזי ביומו הראשון של הכנס שנערך באודיטוריום הגדול של בניין 5 המשופץ במכללת "ספיר", שהיה מלא מפה לפה, פתח דיין, שלאחר מכן היה חבר גם בפאנל הטעון ביותר בכנס. הפאנל עסק בסוגיית החייל היורה אלאור אזריה, אשר במשפטו העיד בתור עד מומחה מטעם ההגנה. מארגני הכנס לא לקחו סיכונים, ובכדי לשמור על תרבות דיון דאגו למספר מאבטחים בתוך המושב. למרות החששות אפשר לציין שהמושב עבר בשלום, והקהל זכה לשמוע הצהרה מעניינת של דיין כי גם במידה ואזריה יורשע, יוגש ערעור לבית המשפט, ובמידה וזה לא יתקבל, תוגש בקשת חנינה לרמטכ"ל ולנשיא המדינה עבור אזריה.

 

לכבוד הכנס פורסם סקר שנערך על ידי מכון רותם, ובו פורסם מיהם הגופים והמגזרים האהובים על ידי הציבור הישראלי. התוצאות לא עניינו כל כך את באי הכנס, אלא העובדה כי בין הנשאלים היו מדגם מייצג של כ-502 יהודים. ח"כ שלי יחימוביץ מחתה מעל בימת הכנס על הדרתם של כ-20% מאוכלוסיית המדינה.
שר התחבורה, ישראל כץ, לא הלהיב את הקהל ובעיקר העביר מסרים שנראה שהכין מראש ולא חידש דבר, אך הצהיר כי בשנת 2017 תיפתח הרכבת המהירה בין ירושלים לתל אביב, שזמן ההגעה המשוערת שלה יעמוד על 28 דקות. כמו כן, הבטיח השר כי הרכבת הקלה בתל אביב תחל לפעול בשנת 2021. השר התעלם מעצם קיומו של הכנס בפריפריה ולא העלה כלל את נושא התחבורה הציבורית הרעועה בפריפריה.

 

שר הבינוי יואב גלנט נואם. צילום: דוברות מכללת ספיר
שר הבינוי יואב גלנט נואם. צילום: דוברות מכללת ספיר

עוד שר שניצל את הבמה בכדי להבטיח הבטחות ולהצהיר את משנתו, היה שר השיכון, יואב גלנט. "הקבלנים הם קוזאקים נגזלים – הפסקנו את החזירות שלהם" הצהיר גלנט לעיני הקהל ההמום. עוד הוסיף השר כי עוד סוף השנה יזכו 10,000 זוגות צעירים לדיור בר-השגה במחיר למשתכן בפריפריה. במקביל, התקיימו ברחבי המכללה מספר מושבים מגוונים אשר עסקו בין היתר בפמניזם, סימון מוצרים עתירי סוכר ונתרן, מוזיקת מחאה, גיור פרטי ותחבורת ציבורית. כמו כן, התקיימו במסגרת הכנס שלוש ועדות הכנסת – ועדת הרפורמות אשר עסקה בהקמת בנק חברתי, ועדת חינוך, התרבות והספורט וכן הועדה לביקורת המדינה.

 

גם יומו השני של הכנס, אשר התקיים בסנימטק שדרות, משך לא מעט פוליטיקאים כדוגמת שר החינוך, נפתלי בנט ושר הפנים, אריה דרעי, אך ההצהרה המעניינת של הכנס הייתה דווקא של נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, אשר הודתה בפה מלא בכישלון המדיניות הכלכלית של מדינת ישראל כשהצהירה כי "פירות הצמיחה במשק לא חלחלו באופן שווה". פלוג המשיכה והוסיפה כי ממשלות ישראל לדורותיהן לא עשו דיו בכדי למנוע את העמקת אי-השוויון במשק.

 

לא רבים האירועים בהם יכולים תושבי האזור להגיע למגע עם המושכים בחוטים, ולהציג בפניהם שאלות הבוערות בהם. כנס שדרות לחברה ה-14 נתן תשובה הולמת לכל המבקש, ומשנה לשנה נראה שהכנס הופך לחשוב יותר ויותר עבור החברה הישראלית.

ניפגש בשנה הבאה…


single